Niektorí ľudia vedia, ako tvoriť rôzne veci. Hodiny nerušeného sústredenia sú najsilnejším nástrojom tvorcov.
Niektorí ľudia vedia, ako organizovať rôzne veci. Komunikácia je najhodnotnejším nástrojom manažérov.
Tvorcovia aj manažéri zvyčajne pracujú najlepšie každý sám po svojom. Spoločné porady a “meetingy” to celé rozbíjajú.* Prečo?
Manažéri v ich klasickom pracovnom fungovaní menia to, na čom pracujú, možno každú pol hodinu či hodinu. Stretávajú sa, odpisujú na e-maily, zadávajú úlohy, telefonujú. Nájdenie voľného času na meeting v kalendári manažéra je zvyčajne len vecou zmeny predmetu jeho práce.
Myslenie tvorcov plánuje v hodinách alebo v dňoch. Najlepšie výkony a nápady prináša vtedy, ak sa môže nerušene a sústredene venovať jednej konkrétnej téme, článku, dizajnu či developerskému problému. V prípade meetingu tvorcovia menia celý režim, v ktorom pracujú. V kalendári tvorcu stretnutie rozbije deň na malé kúsky, každý z nich príliš malý na komplexnú sústredenú prácu.
Blbá správa pre tvorcov: meetingy nie sú zlé a nemôžeme sa im donekonečna vyhýbať.
“Dobre riadený meeting je skvelá vec; umožňuje ľuďom robiť rozhodnutia, riešiť problémy a zdieľať informácie.” (Kristen Gil, VP pre Business operácie a stratégiu, Google)
Meetingy sú dôležitým kanálom firemnej komunikácie.
V začínajúcich firmách sú na prvom mieste produkt alebo služba. Komunikácia je rýchla a flexibilná, postačia na ňu niekedy sms-ky, inokedy rýchly pokec “od stola”.
Pri rastúcich a veľkých firmách sa však zvyšujú nároky na komunikáciu a osobné stretnutia sa stávajú nevyhnutnými.
Aj keď manažéri organizujú mnoho zbytočných a čas kradnúcich meetingov, nie všetky meetingy sú zlé a nie všetky meetingy je možné nahradiť asynchrónnymi manažérskymi nástrojmi (alebo offline komunikáciou ako napríklad e-mail).
Medzi meetingy, ktoré nenahradí žiadny iný nástroj patria:
Naplánované one-on-one meetingy
Okamžité meetingy, ktoré sú nevyhnutné pre urobenie rozhodnutia
Ide o vysoko efektívne a dôležité stretnutia pre každého tvorcu. Nevyhýbajme sa im.
O tom, prečo a ako sa na ne pripraviť, si napíšeme čoskoro, ale ak má niekto záujem už teraz, odporúčame tento príspevok od Bena Horowitza (CEO, investor a autor knihy “The Hard Thing About Hard Things”).
Blbá správa pre manažérov: väčšia meetingov je obrovskou stratou času. Bodka.
“Myslíte, že Mozart skomponoval Figarovu svadbu medzi stand-up a one-on-one meetingami?” Quincy Larson, zakladateľ freeCodeCamp
Prerušenia práce ako meetingy môžu zničiť produktivitu. Mnohí skúsení manažéri sa na tvorcov pozerajú konzervatívnym pohľadom a riadia cez postavenie a procedúry (formality). Do malých tímov nosia meetingovú kultúru s detailnou agendou a Powerpoint prezentáciami. Uprednostňujú pekne znejúce metódy a názvy meetingov pred reálnym tvorením výstupov.
Kedysi motivovaní zamestnanci sú brzdení procesmi a v kancelárii nie sú schopní vytvoriť výsledok pomedzi mnohé stretnutia o práci. Namiesto času pre rodinu doma dobiehajú prácu po večeroch a cez víkendy - bez priestoru na nápady, tvorivosť a inovácie.
Ako teda zachovať čas pre sústredenie tvorcov a zároveň udržať efektívnu manažérsku komunikáciu? Existujú milióny návodov ako robiť dobré, efektívne, rýchle, produktívne či tvorivé meetingy.
Zabúdame však na základnú otázku: je ten meeting naozaj potrebný?
Nastavme komunikačné kanály vo firme s cieľom maximalizovať čas na úlohách, nie na tímových stretnutiach.
*Tieto texty nie sú žiadnymi prevratnými vynálezmi. Niektorí už dávno poznáme kultový článok Paula Grahama (spoluzakladateľ Y-Combinator) Maker’s Schedule, Manager’s Schedule.
O meetingoch si ešte napíšeme. Pošli nám svoje otázky alebo skúsenosti do správy alebo na mail.
Páčil sa Ti príspevok? Pošli svoje Ďakujem na Facebook.